سبد خرید

  • ما را دنبال کنید

مشاهیر تهران قدیم (فیلسوف ­الدوله)

میرزا كاظم رشتی ملک الاطباء ـ فیلسوف­ الدوله ـ از اطباء معروف دوره سلطنت محمدشاه و حکیم باشی ناصرالدین شاه بوده و در حدود سال 1214 ه.ق متولد در سال 1285 ه.ق در سن 120 سالگی درگذشت. محمدحسن خان اعتمادالسلطنه در خصوص لقب فیلسوف ­الدوله در زیل وقایع سه شنبه سوم جمادی ­الثانی1305 ه.ق می آورد:

«بعد از ناهار ملک ­الاطباء حضور آمد، شاه او را فیلسوف زمان خطاب فرمودند. معلوم شد این لقب را استدعا کرده.»[1] و در جای دیگر می آورد:

«امروز بعد از ناهار میرزا کاظم رشتی که ملک الاطباء بود و بعد به واسطه نوشتن آن کتاب بی­معنی موسوم به «حفظ الصحه ناصری» ملقب به فیلسوف الدوله شد علی الرسم حضور آمد. شخصی بسیار خودخواه و از خود راضی است.»[2]

از آثار خیریه میرزا کاظم فیلسوف ­الدوله بنای مدرسه­ ای است برای طلاب علوم قدیمه به نام مدرسه فیلسوف. این بنا در خیابان مصطفی خمینی در كنار امامزاده سید اسماعیل (ع) قرار دارد. پیرامون صحن 12 حجره و دو ایوان احاطه شده است و در جبهه مقابل ورودی شبستانی ستوندار وجود دارد كه برای برگزاری مراسم نماز از آن استفاده می­ شود. ورودی بنا مسیری غیر مستقیم به صحن دارد و آن عناصری چون جلوخان، هشتی، دالان و ایوان به كار رفته است. از ویژگی های این بنا وجود مقبره بانی آن كنار حیاط بسیار كوچک پشت صحن است.


[1] ـ اعتمادالسلطنه، روزنامه خاطرات، ص 608

[2] ـ اعتمادالسلطنه، روزنامه خاطرات، ص 648

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *