سبد خرید

  • ما را دنبال کنید

مشاهیر تهران قدیم (حاج امین الضرب)

حاج محمدحسين امين ­الضرب، مسئول ضرب سكه در زمان قاجار و از تاجرهاي معروف بود. وی تنها فرزند حاج محمد حسن امين­الضرب اصفهاني مشهور به «كمپاني» در سال 1257 ه.ق در تهران متولد شد.

حاجى محمد حسن اصفهانى، امين دارالضرب، معروف به كمپانى، در دوره‏ى ناصرى و دوره‏ى مظفريه اول تاجر محترم معتبر ايران بود و در ولايات خارجه نفوذ و رسوخى داشت و هميشه طرف رجوع كارهاى دولتى بود،که در سال 1316 ه.ق از دنیا رفت.[1] بعد از وی پسرش، حاج حسین که در تجار دستی داشت «به رياست مجلس انتظام نرخ برگماشتند. او هم نيكو از عهده برآمد.»[2] حاجى محمد حسن در امر تجارت و فلاحت و نظم كارها و كشيدن راه‏آهن و ترتيب امور سياسى، شخصى ماهر بود. حاجى محمد حسن، در دوره‏ى ناصرى، امين دار الضرب و مسكوكات بود.

سكه‏ هاى امين السلطانى كه بر سكه‏ هاى قديم ايران زهى رجحان داشت، به مباشرت و رياست او به دارالضرب بوده است. از آثار خيريه ‏ى آن مرحوم، چاپ تمام مجلدت «بحارالانوار» است كه مبالغى خطير صرف كرده، تمام مجلدات را چاپ كرده، مجانا به مردم داد. ديگر از آثار خيريه‏ى او ساختن حجرات متعدده است به صحن باغ مقبره‏ى ابن بابويه، عليه­ الرحمه است. چهار فرسخ راه ‏آهن در مازندران را تا لب دريا كشيده است، كه حمل مال­التجاره به كشتى‏ ها آسان شود.

حاج محمد حسین امين ­الضرب نیز بسان پدر از تاجران درجه اول تهران و مسئول ضرب سكه ­هاي ناصرالدين شاهي داراي نفوذ سياسي فراوان و مصدر امور عام­المنفعه بود. مرحوم غلامحسين خان افضل الملك، در كتاب خود، راجع به حاجى محمد حسين، امين الضرب دوم، مى‏ نويسد: «اين جوان قابل عاقل مثل پيران سالخورده و چكيده تجارت و عصاره مهارت است. در انتظام نرخ و رسانيدن گندم به خبازان، و از خارج ولايات گندم به طهران آوردن، بسى بى‏اختيار بود و روزها سوار شده از درب دكاكين خبازان مى‏گذشت كه خبازان تقلبى نكنند و در فروش نان مردم را معطل نسازند.[3]

از کاردانی حاج محمدحسین همین بس که در دوره نوجوانی وی بحران براي خانواده‌اش روي داد و آن زنداني شدن پدرش،‌ حاج محمدحسن امين­ الضرب بود كه بر اثر يك توطئه به وجود آمده بود. محمدحسين با پرداخت هشتصد هزار تومان پدر را آزاد می­كند. حاج محمدحسين امين ­الضرب در نهضت مشروطه ايران فعالانه وارد شد، كمك­ هاي مالي او پشتوانه اقتصادي مشروطه­ خواهان بود. وي در دور اول مجلس شوراي ملي از سوی مردم تهران به نمايندگی انتخاب شد و به سمت نايب رئيس دوم رسيد.[4] حاج محمدحسین بعد از كودتاي 1299ش بازداشت شد اما بعد از مدتي آزاد شد و در دوره­ هاي هفتم و هشتم و نهم مجلس نيز به نمايندگي برگزيده شد.  وی علاوه بر خانه­ ای که در محله چال میدان داشت، خارج از دروازه طهماسبی و در محله تابع چالمیدان اراضی به امین­ دارالضرب (حاج محمدحسن امين­ الضرب)تعلق داشت و چون محمدحسین تنها فرزند خانواده بود به وی رسید. اين باغ  به نسبت وسيع، از شرق به اراضي ورثه حاجي سيد حسن و از شمال به خيابان بي نام (رضوي) و از جنوب به خيابان بي­نام و از غرب به سه قطعه زمين (مالك قطعه شمالی در نقشه نجم­ الدوله خوانا نيست، قطعه دوم كوزه ­گر خانه و سوم سراي خانه حاجي ابوالفتح است) متصل بود. در جنوب غربي باغ تكيه حاجي محمدحسن قرار داشت. بعدها حاج حسين امين ­الضرب قنات صاحب ­الزماني را در بالاي باغ احداث کرد که در شمال ضرابخانه آغاز می­شد. قسمتي از قنات صاحب ­الزماني وقف بر محله چالميدان بود اين قنات از زير باغ با شهر مجرا داشت و در شهر در باغ حاجي محمدحسن امين­ الضرب واقع در خيابان با ماشين (ري) ‌آفتابي مي­شد. خانه امین ­الضرب در محله چال میدان غرب گذر حمام فیروزه شمال کوچه نجم­ الملک قرار داشت.


[1] ـ منصوره اتحادیه و سعدوندیان، افضل التواريخ، ص 369

[2] ـ منصوره اتحادیه و سعدوندیان، افضل التواريخ، ص 369

[3] ـ منصوره اتحادیه و سیروس سعدوندیان، ص 291.

[4] ـ علی اصغر شمیم، ص 447

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *